Sunday, November 14, 2010

Satu Hari D Aidiladha...(Part 1)


Bla raya Haji (Aidiladha), teringat zaman aku blajar kat KL dulu2...memang x bleh lupa la saat2 menyambut raya Haji d rumah sewa aka rumah bujang kami kat KL.

Tahun 1999, aku beraya dengan 3 rakan serumah - Amir (Terengganu), Mokhtaruddin (Pahang) dan Roslan (Sabah). Biasanya memang aku dan Roslan je yang dok kat KL ni bla Raya Haji...tapi kali nie 2 rakan serumah x blik.
Aku mmg x blik kampung kalo cuti sehari dua je. Ingat murah ker tambang kapal terbang KL - Kuching! Roslan (Allahyarham) memang tak pernah balik ke kampung sejak masuk UTMKL.

Pagi tu kitaorang x sempat pegi solat sunat Aidiladha pun..ni semua gara2 menunggu si Mokhtar! Dah tau nk solat sunat pagi2 raya Aidiladha, lagi mau 'make up' lama2 dlm bilik. Nak berjalan dr rumah sewa ke Masjid plakk...15 minit. Sampai2 je dekat gate Masjid UTMKL...TIBA2!!! jemaah masjid pun keluar. Alamak!! cam ne ni? Hish....x pernah dlm sejarah hidup aku lambat pi solat sunat Aidiladha!!! hihihi..

wooowooo..malu nie kalo org tau kita br nk sampai masjid! Dengan muko selamba, kepoyoan tahap gaban...kami buat pura2 br selesai solat...(masa tu..mmg malu giler! heheh)

"Ni ko punya pasal la Mokhtar! terhegeh2..." aku dan Amir membebel. Geram betol Amir masa tu..

X sempat solat sunat...aku, Amir dan Mokhtar bercadang membantu jemaah masjid melaksanakan ibadah korban..3/4 ekor korban lembu. Dah alang2 sampai kat Masjid baik kami tolong la jemaah masjid laksanakan ibadah korban. Balik umah sewa pun x buat apa2. Paling kurang pun membuta je la.

Si Mokhtar semangat sungguh membantu melapah daging2 lembu. Masa nk blik umah sewa..tgok2 si Mokhtar dengan 2 beg plastik. Dah apa plak budak nie....! Jgn la bawa benda2 x berfaedah plakk! kang kena korban budak Mokhtar nie...raya korban nie! huh...

"Apa plak ko bawa nie Mokhtar?" tanya Amir.

"Tulang lembu dan daging..pakcik tu td kasi. Aku minta tulang je..Tulang ni bleh kita masak sup kat rumah nanti" Mokhtar tersengih2 membimbit beg plastik.

"Sapa nk masak?" tanya aku..

"Biar aku masak dengan korang..." nak cover salah pagi td la tu..

Sampai rumah sewa je, Mokhtar dh bsiap2 nk buat sup tulang. Amboii...mkn besar la kami mlm nie. Walaupun biasa makan nasi dgn kicap je! Ala..dok bujang bukan kesah pun nk makan apa. Adat la budak2 blajar...maner la de duit nk mkn mewah! Tak dapat mkn daging..sup tulang pun jadi la! hihihi.

Sementara tunggu Mokhtar masak SUP TULANG..aku plak kluar jln2 ke KL sorang2. Amir plak dok umah dgn Mokhtar. Roslan..x tau pegi mana, x muncul2 seharian kami d umah nie.

Hari tu..waktu tengahari hujan lebat turun. Kalo hujan lebat cam nie 'sure' rumah sewa kami tu dinaiki air. "~minta2 la x de pa2 kat umah sewa tu~"
X pe..Amir dan Mokhtar ada. Diaorang bleh alihkan barang2 kat umah. Aku kena balik la..macam x sedap hati plak, nk jalan2. Lagi pun bukan ada apa kat KL nie...lengang je. Atas jalan pun leh baring..! wargakota semua dok korban kat umah agaknya!

Bla aku sampai je jln susur masuk ke rumah aku....................
Mak aii!!! tingginya airrrrrrrrrrr!
Mana la pegi budak berdua nie? masih kat dalam rumah ka? Budak berdua tu bkn reti berenang..."~jgn la ada pa2 kat kawan2 aku tu~"
baru saja nk meredah banjir utk masuk ke rumah sewa, muncul Amir dan Mokhtar.
Huhh! lega... "Aku ingatkan korang masih ada kat umah," tengok Amir dan Mokhtar cam penat je..sure penat angkat brg2 bebudak umah yang ke tempat tinggi.. Itu la rutin aku, bla banjir atau air naik kat rumah sewa tu.

Tuan rumah sewa kami...Pak Engku dan Mak Engku serta anaknya (OKU) yang tinggal bersebelahan dengan rumah kami, harap2 x de apa2.

No comments:

Post a Comment

Chenal