Wednesday, July 4, 2012

Pemergiannya tidak diduga...


“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)


Gambar di atas adalah memori hari-hari ketika ibu mentua aku di rawat di Wad ICU di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.
Beliau dimasukkan di Wad pada 14/06/2012 dan menghembuskan nafas terakhir pada 16/06/2012. Pilu rasa hati melihat keadaan ibu yang koma selama 2 hari.

Kami sekeluarga sebenarnya telah merancang percutian ke Kuala Lumpur selama 7 hari. Tiket penerbangan telah di tempah dari tahun 2011 lagi. Kebetulan ada tawaran harga tambang murah. Biasa la...Air Asia.  Jadual penerbangan kami dari Kuching pada 13/06/2012. Van untuk kami bersiar-siar pun sudah ditempah..adik-beradik ipar aku sudah merangka perjalanan percutian tersebut. Tapi perancangan Allah lebih baik. Baru beberapa jam kami tiba di rumah ibu saudara (adik ibu mentua) di Shah Alam... Allah telah rancang sesuatu yang lain untuk kami lalui.

Besar ujian yang kami hadapi saat itu. Kedatangan Allahyarham ke Kuala Lumpur seolah-olah berhajat agar anak-anak menjaganya. Ya..kesemua anak-anak melunaskan tanggungjawab untuk menjaga Allahyarham kecuali isteri aku. Isteri aku sepatutnya menjaga pada 16/6/2012 tersebut..(hari pemergian Allahyarham buat selama-lamanya).

Begitulah lumrah kehidupan....hidup itu Insya Allah, tapi MATI itu PASTI!!

Selagi Ibu dan Bapa korang masih hidup...lakukan la yang terbaik untuk mereka.
Jangan anggap sudah berkeluarga sendiri...kita tidak lagi berpeluang untuk bermanja dengan mereka. Ruang tu pasti ada..cuma nak ke tak nak!
Ntah la! Sesetengah kita sudah lupa bila kali terakhir kita melabuhkan kepala kita diribaan mereka. Bila kali terakhir kita memeluk dan mencium pipi mereka?
Ermm....Itu kena tanya pada diri kita.

Tu buah bicara aku ari ni...
Sekadar mencurah rasa...
(Lama tak buat entri..)

3 comments:

  1. Moga allahyarhamah tenag di sana,,, bersama berdoa semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atasnya,,,

    ReplyDelete
  2. al-Fatihah... waktu mak kmk ngabar berita tok kmk nang terkejut... sik sangka... semoga Allah mencucuri Rahmat kat arwah..

    ReplyDelete

Chenal