Friday, September 30, 2011

Misi diteruskan..walaupun syawal tahun nie dah berakhir..

Dah 2 hari Syawal meninggalkan kita. Tetiba aku terhegeh-hegeh masukkan gambar raya plakk! motif nya????

Tak de apa2 motif pun!
Sekarang dah masuk 2 Zulkaedah...so, ada banyak lagi agenda yang bakal dilaksanakan. x kira la..pasal kerja ka..keluarga ka...misi melengkapkan sisa-sisa kehidupan ini masih tetap diteruskan! (Ntah apa  yang aku cakap nie pun aku x tau. Lantak la kan...! kalo guru bahasa aku baca nie..sure x mengaku anak murid!!)

Cite pasal bahasa nie..teringat plak aku dengan jemputan salah sorang senior aku zaman skolah dulu untuk berbincang tentang perancangan mengumpul bahasa melayu Samarahan. Katanya Bahasa Meran - lebih kurang gitu la bunyinya. x tau dari mana datangnya istilah 'meran' tu...yang penting maksud nya sama. Mungkin ada sejarah tentang orang meran kot...! Aku yang tak cukup penuh ilmu di dada..angguk je la kan!

Aku ni mana tau sangat pasal bahasa nie. Aku suka suka je mengutip butir butir bicara orang-orang kampung. Memang teruja jugak la nak join dia. Orang DBP tu...nak ajak join dalam mengumpul bahasa orang meran! heheh. Mana tau pas nie leh tersenarai sebagai penulis buku plakkkk! Korang x tau...aku lagi la tak tauu. Tu rejekii...

Sedikit sebanyak...Daftar kata Dialek Melayu Sarawak (Samarahan) banyak mengumpul beberapa istilah yang aku sendiri jarang pakai dalam perbualan seharian. Kayanya kita dengan daftar kata...begitu juga la dengan budaya kita di Malaysia ni. Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Chenal