Friday, January 20, 2012

Kreatif Jumaat : Peribahasa pelik #2


Peribahasa: Sepandai-pandai lalat terbang akhirnya ketaik jugak dia hinggap.
Maknanya : Orang kalau dah perokok tu...kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer.

Ni memang biasa berlaku kat member-member aku.
Azam memang nak berhenti merokok...sebulan dua boleh lagi. Tapi dah masuk bulan ke-3..dah start sebatang dua..pastu sekotak.

Nak-nak lagi member semua pegang kotak rokok. Konon tak merokok la. Tapi tengok kawan merokok..minta sebatang (nak free je la hobi dia).

Mana yang terasa..memang sengaja di'terasakan'

Tapi ada jugak member-member aku yang berjaya berhenti sepenuhnya merokok.
Tu pun dengan 2 alasan yang lazim kita dengar (cukup la 2 jer..malas nak fikir banyak) :


  1.  Bini atau awek derang menyampah tengok suami / boipren merokok. Mereka kata mulut bau busuk..or tak suka dengan asap rokok. Ni jujur aku kata memang ramai orang pompuan kasi alasan nie untuk tackle orang laki berhenti merokok.
  2. Kalo doktor dah kata..."Paru-paru anda sudah ROSAK. Tak lama lagi nak hidup". Nie realiti memang wujud kat member opis aku nie. Dah kena sakit jantung..baru nak berhenti merokok. 


kalo nak sangat merokok..kasi lebih sket. Baru macho..

Tapi yang tak patut - seorang Pakar motivasi ni (kononnya) bagi tau..merokok bukan punya kanser. Serius aku memang pelik!

Apa kena mengena dengan peribahasa di atas?

2 comments:

  1. Pakar motivasi ya dari universiti kangkong kali nak?! haha..

    ReplyDelete
  2. Amir : glamer pakar motivasi yo Amir..mun dgr motivasi pagi dlm SarawakFM - nyo lah yo!

    ReplyDelete

Chenal