Wednesday, July 14, 2010

Bahaso kito Jiwo Kito

Duduk mendengar rakan2 opis sembang pagi...rasa seronok jgk dgr bahasa Sarawak ni. Lebih2 lagi kalo loghat daerah yang bermacam2...kekadang aku sendiri x pernah dgr. Nampak sgt daftar kata bahaso Sarawak aku kureng. hehe..Bla ada bahasa yang kurang difahami, mula la topik menjadi lebih hangat dr biasa...masing2 menokok tambah cerita menjadikan keriuhan sembang pagi mengalahkan radio HotFM. Kehebatan bahasa akan jd isu perdebatan..sampai kopi d tangan sejuk.

Bla terbaca blog transisi d'ruAiciptA tentang 'Kamus Bahasa Melayu Sameran' tulisan Dahiri Saini (antara blog kegemaran aku) suka la aku ingin berkongsi sama. Malah penyunting nya juga rakan lama skolah dulu (SMKMT) - Shantrol Abdullah (org kuat DBP).

Antara daftar kata yang menarik -Amo puro, ajuk, amben, ancot

Lebih pelik jika ada istilah yang seperti
"mok meli Kopok Sonyeng maen Tenteng"
"Cobo ko nekan semetiek sempelo lok, ajap nyawo aku tuk berpanas"
"Ado meli aek kong 7 titik up?"
"Kebak raso ati aku nangga muko embiak yoo! upo bekut burokk."
"Tokkkk entabik! muko kedak rimo lapar ado ati juak maok bergerek."

Ini lah menariknya tentang bahaso kito jiwo kito. Anda ado daftar bahasa melayu Sarawak yang ingin dikongsi? SEMAK BAHASA SARAWAK SAMARAHAN DI SINI.

No comments:

Post a Comment

Chenal