Monday, January 18, 2010

Taare Zammen Par

Jangan la terus menghukum jika anak anda lambat mengenal huruf dan lambat membaca. Kenali dahulu mereka...sebelum bertindak menghukum.

Filem 'Taare Zammen Par' - lakonan Amir Khan & Darsheel Safary sangat menyentuh hati.

Ishaan Awasthi (lakonan Darsheel) berusia 8 tahun, telah dihantar oleh keluarganya di sekolah asrama. Dia dianggap tidak berdisiplin, tidah bersungguh-sungguh dalam pelajaran. Berharap anaknya berubah....itulah jalan penyelesaian terbaik oleh ibu dan bapanya!


Namun hakikatnya, ibu bapa Ishaan tidak kenal anak sendiri. Tidak tahu permasalahan sebenar anak istimewa ini...menjadikan anak tersebut trauma berada dikalangan pelajar-pelajar sekolah berkenaan. Kehadiran guru pendidikan seni (lukisan) lakonan Amir Khan mengubah segala-galanya.


Berlatarbelakangkan dirinya juga adalah pengidap penyakit Autisme, Cikgu Nikumbh Sir telah membantu Ishaan untuk mencukil kebolehan atau potensi dalam diri insan autisme.


Anda perlu beri ruang untuk melihat keberkesanan cerita arahan Amir Khan ini..Mengupas keistimewaan setiap anak-anak yang dikurniakan kepada kita, dan memberi pengajaran untuk kita lebih peka kepada keperluan anak-anak.....

Ceritanya berjaya menyampaikan maksud penyakit Autisme kepada masyarakat...mereka bukannya bodoh, tetapi keupayaan mereka tidak sama seperti insan normal lain...

No comments:

Post a Comment

Chenal